A mi (kis)városunk - Ócsa

Ilyen város nincs még egy!
Itt minden máshogy történik, és általában az is rosszul. Ha egyszer lesz itt vezetőváltás, ez a blog lesz a vádirat.
(De kisvárosunkat mi így is szeretjük ... - Ámbár, megvan a saját véleményünk.)

2011. július 27., szerda

Utazásaikhoz örökbérletet kapnak az idősek a városon belülre ( - például így is lehet)

A  személyi- és a nyugdíjasigazolvány helyett egyetlen dokumentum, az úgynevezett "Örökbérlet" felmutatása is elég lesz ahhoz, hogy ingyen utazzanak a város (önkormányzat) által üzemeltetett buszokon a 65 évesnél korosabb helyi lakosok.

A város polgármestere az MTI-nek elmondta: egy közvélemény-kutatás szerint a gyömrőiek többsége elégedett a Városüzemeltető Kht. és a H-Bus Kft. alkotta konzorcium buszjáratainak szolgáltatásával, bár a menetrend még finomításra szorul. A helyi közlekedést korábban más biztosította a településen. 

Akár itt is megoldható lenne  - a minta adott

A váltás éves szinten tízmillió forint megtakarítást eredményez, így jutott pénz hat új buszmegálló építésére. A két vadonatúj, környezetbarát, alacsony padlózatú, kicsi és fordulékony jármű olyan keskeny utcákon is áthaladhat, amelyekbe a Volán járművei nem fértek be.

Korszerű, kényelmes, és olcsó - Ócsán maradibb a gondolkodás
Gyenes Levente polgármester hozzátette: az új buszok óránként körbejárják a várost, és mivel néhány megállóban „találkoznak” a Volán távolsági járataival, a korábbinál lényegesen könnyebben el lehet jutni a település szinte minden pontjára. Az örökbérletet a 65 évnél idősebb gyömrőiek kapják meg, miután regisztrálják magukat a busz üzemeltetőjének ügyfélszolgálatán. A fényképes dokumentum az ingyenes utazásra jogosító egyéb papírokat váltja majd ki. A polgármester szerint a gyömrői példa azt bizonyítja, hogy bizonyos települési szolgáltatások rugalmasabbá és olcsóbbá tehetők, ha helyi kézbe kerülnek.

Én még azért hozzátenném, hogy persze ezt akarni és tenni kell.

Városunkban is rettentő nagy gond a közlekedés, ahogy erről már többször cikkeztünk. Ócsa város polgármestere azonban vajmi keveset tesz annak javítása érdekében. Egy korábbi találkozásunkkor, az önkormányzat épületében azt mondta, hogy Ő évek óta nem él vele, nem veszi igénybe és így nem utazik se busszal, se vonattal.  A menetrendet nem ismeri a járatsűrűséget, az elérhetőséget nem tudja hova tenni.
A helyi járatról, annak menetidejéről, a menetrend elérhetőségéről, az érintett útvonalról az érkezési-indulási időkről nem csak a képviselőknek, hanem másoknak sincs tudomása. Így azonban nem lehet gondos gazda módjára gazdaságos és színvonalas belső városi utazást, jó szájízzel bíró légkört teremteni.
 
A helyközi járatokra vonatkozóan a polgármester máskor pedig arról számolt be, hogy lakossági panaszok szerint a rettentően rossz állapotban levő Bajcsy-Árpád utca kereszteződésében levő buszmegállót azzal javították, hogy oda töltőanyagot vitetett. 
Szó volt még arról, hogy nincs tudomása a vonatok késéséről, vagy a foghíjas közlekedésről.
Az egyes buszjáratok túlzsúfoltságára tett panaszokra azt a választ adta egy régebbi testületi ülésen, hogy a Volán ígérete szerint az ebben az időben közlekedő buszokat nagyobbakra, több utas befogadására képesekre cserélik. Szintén lakossági jelzés volt az egyes járatok szellőzetlensége, a meleg és a légkondicionáló használatának az elmaradása.  Erre akkor az volt a válasz, hogy ezekben az esetekben fel kell írni a busz rendszámát és az utazás időpontját, hogy a társaság azt megvizsgálva eljárhasson. Elvileg az ezzel rendelkező buszokon a hűtő-fűtő berendezésnek rendben üzemelnie kell, amit a gépkocsivezető kapcsol be. Viszont a járművezető ösztönözve van a fogyasztáscsökkentésre, így előfordulhat, hogy spórolásból nem kapcsolják be a klímát. Ezért kell az ilyen eseteket jelezni. A kulturált, színvonalas közlekedés része a megfelelő beltartalom, a klimatizált levegő és a tisztaság.  Egyedül a városon belüli megállók állapotára és az utak minőségére nincs ráhatással a Volán. 


A menetrend kialakítások, a változások mindig egy közös munka eredményei.  

A menetrendi koncepció alapvető meghatározó eleme a regionalizáció, ami lehetővé teszi,
hogy az egyes térségek közlekedési közszolgáltatási igényei (gyakorlatilag a helyközi menetrendek főbb paraméterei) a helyi intézmények, testületek és képviseletek véleményének intézményesített figyelembe vételével kerüljenek meghatározásra.

Tehát, ha igény jelentkezik a város részéről a változtatásra, a járatok sűrítésére, vagy újabb vonalak, más járatok kialakítására, akkor azt a leírtak figyelembevételével kezdeményezhetik.

Ez azt jelenti, hogy a csúcsidejű zsúfoltság megszüntethető plusz járat beiktatásával, vagy más járatok módosításával. Mint már azt a blogon korábban felvetettük, az 5-ös főúton közlekedő párhuzamos és soros járatok bevonásával Ócsa közlekedése úgy javítható, hogy azok menetideje vagy nem növekszik jelentősen, vagy a másik alternatíva szerint autópályán folytatva útját, Ócsától gyorsjáratként, még rövidül is az. 


Volt olyan felvetésünk is, hogy a csúcsidőben egy-egy pár járat kimondottan az autópályán közlekedjen Bp-Ócsa és vissza viszonylatban. Ez jelentősen javítaná az eljutási sebességet, miközben új alternatívát és utazási irányt is jelentene.  Jelenleg Ócsa csak a XXIII. kerületen keresztül érhető el busszal.  Soroksáron át, de sokszor Alsónémedi kerülővel, és 10-15 perc idővesztéssel. 
Ha egyes az ócsai buszjárat  bemehet  némedibe, akkor egyes felsőbabádi járat is bejöhetne Ócsa központjába a frekventált és kritikus időszakokban 10 perc menetidő tolódással. De ezekből egyes járatok folytathatnák az utukat az M 5 autópályán is, két ócsai megálló érintésével, és akkor még rövidülne is a menetidő. Ráadásul Ócsa is plusz járathoz jutna. Ez  a NAGÉV előtt egy új megálló létesítésével az ott dolgozókat is munkahelyükre juttatná. Ez részben a következő vonalrészhez kapcsolódna.
A másik, új útvonal azonban már közvetlenül kötné be a XX. a XIX. és a XVIII. kerületeket. Ezzel egy olyan új lehetőség tárulna Ócsa lakossága számára, amivel a munkahelyteremtési, elhelyezkedési ráta is javulna. 
Csupán elő kéne készíteni a tervezetet és le kéne ülni  megbeszélni, majd tárgyalni a Volán társasággal.
Ezért nem mindegy, hogy miként állunk ehhez a dologhoz. 

Gyömrő csak egy bemutatott jó példa.

Ócsa viszont a rossz valóság.  Az elkészült ciklustervet nem jelentették meg hivatalosan, de annak közlekedéssel foglalkozó része amúgy sem tartalmaz semminemű előrelépést, netán jobbulást.
Ezért nem marad más, csak az alulról építkező ösztönző fejlődés. Az irány adott és a blog által nem először vázolt. A többi a lakosságon múlik.

Szeretném a gyömrői példát ócsai valóságként megélni.
*

3 megjegyzés:

  1. amarna / az igazi /2011. július 28. 13:45

    Nem csak a menetrendről nincs fogalma, semmiről. Bután néz ki a fejéből és még azt is megmondja neki a Horváth, mikor fingjon.

    VálaszTörlés
  2. Fo-lak, de őszintén (szerinte is?):
    "...Boldogok a lelki szegények..."

    VálaszTörlés
  3. Ócsán nem csak boldogok, hanem gazdagok is. Laptop maximális illetmény, beleszarás.

    VálaszTörlés