Nagy esemény történt a Magyar Vasút
életében 2011 decemberében, amikor is aláírásra került a „V0” Budapestet
délről elkerülő vasúti körgyűrű Megvalósíthatósági Tanulmányának
tervezési szerződése.
Korábbi években is voltak próbálkozások V0 vasúti
félkörgyűrű megvalósításának elindítására, de eddig egy esetben sem
sikerült ilyen szintre eljutni.
![]() |
Aláírás az adventi gyertyák lángjai mellett |
Még karácsony előtt, kormányzati megbízásból elkészült az eddigi hiányos vasúti körgyűrű déli részének megvalósíthatósági tanulmánya.
A Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrű (V0) megvalósíthatósági
tanulmányát a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. és az Általános Kultúrmérnöki
Iroda Kft. által alkotott V0 Magyarország Konzorcium, és határidőre
benyújtotta a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek - közölte a Magyarországi
Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerdán az
MTI-vel.
A feladatot a konzorcium közbeszerzésen nyerte el, amelyet az MLSZKSZ és a MÁV Zrt. közösen írt ki.
Ebben, a szorgalmazott elgondolások szerint vasútvonal kötné össze Ócsát Bugyival, Kiskunlacházával és Ercsivel, míg a másik irányba pedig Dabas, Ceglédbercel, Szolnok csatlakozna a vonal a jelenlegi hálózathoz. Ezzel létrejönne egy olyan déli körgyűrű, ami elkerülné a fővárost, és így szabadabb és gyorsabb forgalmat szállítást eredményezne.
A tanulmányon dolgozó független szakemberek
hat lehetséges nyomvonalsáv, alacsony-, közepes- és magas műszaki szintű
kiépítettségét vizsgálták.
Ezek közül a
Komárom-Bicske-Ercsi(dél)-Kiskunlacháza-Bugyi-Ócsa/Dabas-Ceglédbercel-Szolnok
útirány kiépítését javasolták.
Ennek a vonalnak a hossza 196 kilométer lenne, míg bekerülési költsége a mai számítások szerint 300 milliárd forintba kerülne.
A jelenlegi Komárom-Budapest Szolnok vasútvonal hossza 195 kilométer.
Ennek a felújítása - bárminemű fejlesztés nélkül - 248 milliárd forintba
kerülne. A javasolt útvonalon - amely elkerülné a fővárost - 97
kilométer lenne az új építés, míg a teljes hossza 196 kilométert tenne
ki.
Véleményünk szerint az elgondolás megvalósítása esetén Ócsa városa és a térség jelentős előnyhöz jutna. Ez az előny Ócsa fejlődésében is megmutatkozna, hiszen a környékbeli közúti szállítást vasútra lehetne terelni, és olyan jelenleg vasúton ellátatlan területek kerülnének be a gazdasági vérkeringésbe, ahol az ipari letelepedés ennek hiányában elképzelhetetlen volt. Ráadásul a környék közúti nehézgépjármű forgalma is jelentősen csökkenhetne, hiszen a nagy kavics-kitermelő vidék is vasúti hálózathoz jutna.
A hír hallatán az érintett polgármestereknek, országgyűlési képviselőknek a megvalósítás érdekében már most összefogást kéne kezdeményezniük, hogy ennek keretében megfelelő felkészültséggel és közös érdekérvényesítéssel léphessenek fel a tervekkel kapcsolatos kormányzati döntések meghozatala és a mielőbbi megvalósítás elősegítése érdekében.
A közlemény kiemeli: amennyiben a szükséges kormányzati döntések időben
megszületnek, valamint a források és a szükséges építési területek
rendelkezésre állnak, a beruházás akár már 2017-ben megkezdődhetne. Ebben
az esetben a következő uniós költségvetési ciklus utolsó évére, 2020-ra
el is készülhet az összeköttetés.
![]() |
Nyomvonalváltozatok [Forrás: Főmterv Zrt.] |
Egyébként kijelenthető, hogy a „V0 vasúti körgyűrű” déli részének fejlesztése
nagyon időszerű. Meggyőződésünk, hogy e nélkül a magyar vasúti hálózat
mind technológiai, mind szervezési oldalról további jelentős hátrányba
kerül a környező országokkal szemben. Mind az északi, mind a déli
szomszédjainknál folyamatban van egy „csendes fejlődés/fejlesztés”
amelynek keretében lassan, csendben kiépülnek az elkerülő áruszállítási
irányok.
Közben a déli irányon közel háromszorosára nőtt a kelebiai vonal forgalma,
ami egyértelműen egy déli átrendeződés kezdetét jelenti. Ha nem teszünk
semmit, még pár év és Magyarország vasúton gazdaságosan megkerülhető
lesz és akkor a további drasztikus forgalomvesztésre számíthat a magyar
vasúti áruszállítási szakma. Ennek pénzügyi hatásai a MÁV finanszírozási
rendszerében fokozzák a gondokat, mely nagyon fájdalmas pontja lehet a
mindenkori gazdasági kormányzatnak.
Ennek a sötét jövőképnek a bekövetkeztét akarják megakadályozni a
magyar vasúti-, logisztikai- és tervezői szakma legjobbjai, akik
összefogtak annak érdekében, hogy rövid időn belül elkészüljön egy,
gazdaságilag is életképes jövőkép, a Magyar Vasút mélyrepülésből történő
kivezetésére.
A környék érintett településeinek a polgármestereken keresztül ehhez az érdekkörhöz kellene támogatólag csatlakozni és a vázolt vasútfejlesztés érdekében lobbitevékenységet kifejteni.
Ugyanis számunkra nagyon nem mindegy, hogy merre épül ki, s valósul majd meg a körgyűrű-hálózat.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése