A mi (kis)városunk - Ócsa

Ilyen város nincs még egy!
Itt minden máshogy történik, és általában az is rosszul. Ha egyszer lesz itt vezetőváltás, ez a blog lesz a vádirat.
(De kisvárosunkat mi így is szeretjük ... - Ámbár, megvan a saját véleményünk.)

2012. április 2., hétfő

Egyszerű figyelmetlenség miatt is súlyos bírságot fizethetnek az autósok ( - drákói szigor lehet az utakon)

 Minden eddiginél nagyobb figyelemre és fegyelemre lesz szükségük az autósoknak, ha szeretnék elkerülni az elképesztően szigorú bírságokat, vagy az elzárást. De mi lesz a kivilágítatlan mezőgazdasági vontatmányokkal és a sötétségbe burkolódzó kerékpárosokkal?

Eddig is jelentős bírságot kellett megfizetniük azoknak az autósoknak, akik Ócsa határain túl szabálytalankodtak, vagy a megengedettnél gyorsabban hajtottak az utakon, ha ezt a trafipax is megörökítette. Április 15-étől azonban még ennél is szigorúbban sújtanak le a szabálytalankodókra rendőrök, sőt még az elzárás és az autóelkobzás lehetősége is felmerülhet.  A kérdés csupán az, a drákói szigor meghozza-e a várt hatást? Jobb lesz a közlekedési morál az utakon? Tény, hogy legegyszerűbben a gyorshajtókat lehet fülöncsípni. Bár a helyi vagány csávók azt is tudják, hogy a herélt járgányaikkal a Damjanich felől a Székesi utcai vasúti átjárón át elstartolva, padlógázon zavartalanul kergethetik a lovakat a hengerben, mert Ócsán ezért a kutya sem szól. Ugyanez a helyzet a Széchenyi utáni kereszteződéstől a Némedin kifelé  és vissza, ahol amolyan gyorsulási hangversenyt rendeznek a zabolázatlan felek. Sajnos a hivatalos választ ismerjük, Ócsán erre nincs rendőr. 
Főleg nincs a hétvégeken és az ügyfélszolgálati időn kívül, avagy azon túl. A lakosság azon kezdeményezését, hogy ott legalább táblával jelezve a sebességet korlátozzák, a képviselő-testületi többség elvetette, azzal az indokkal, hogy a lakott terület kezdete táblától amúgy is a KRESZ által korlátozott a haladás.  Csakhogy ezek a száguldozók és a sorolt szabálysértők pont ezt, vagyis a vonatkozó előírásokat nem tartják be.
A rutinos városlakók és a helyi közlekedők azonban ezt is tudják - bár ez nem lehet mentség számukra. Ugyancsak ez a helyzet a hajnali sötétben és az est leple alatt kivilágítatlanul kerékpározók esetében is. Mivel a kisvárosban ekkor már nincs szolgálatos rendőr, ezért rájuk csak a jó Isten figyel, de senki nem szól. 


A mezőgazdasági vontatók, a zajos munkagépek és a túlméretes, túlsúlyos járművek, néha a kombájnok is nyugodtan közlekedhetnek a város fő és mellékútvonalain, mert itt nem szól és nem szankcionál ezért senki. Ne felejtsük el, hogy a 2,5 méternél szélesebb kombájnok közúton történő közlekedéséhez útvonalengedély szükséges. (A közúton történő vontatás közben a vontatott tartozéknak ki kell elégítenie a vontatmányra vonatkozó KRESZ előírásokat.) 


Láthatóan nem egy esetben a rendőrautó vezetője sem tarja be a szabályt, amikor a vasútállomással szembeni  restiben a gyalogátkelő előtt áll le kávézni.
Egyes járművezetői verziók szerint ez itt ugyanúgy nem bűn, mint a szomszédos buszmegállóban történő csoportos várakozás a hétvégeken. De a gyorshajtóknak is megvan a maguk magyarázata. Ő szerintük sokszor a mazsolák , azaz például a túl lassan hajtók kényszerítik szabálytalanságra a többi járművet. Őket azonban nehéz kiszűrni épp úgy, mint az autópályán a középső sávba bérletet váltó 110-zel hajtó autósokat.

Nincs ez másként a körforgalomtól körforgalomig flangáló, vagy a az éppen ott leálló kurtizánokkal és az őket köröző stricikkel sem.   

Ennek ellenére meghatározták a szigorúbb bírságokat: aminek célja a közlekedésbiztonság további javítása, a balesetek súlyosságának csökkentése. A jogalkotók úgy vélik, a súlyos szankciók visszatartó erejűek, megelőző hatásúak lehetnek egyes szabálysértések esetében.

Meghatározta tehát azokat a közlekedési szabálysértési tényállásokat a Belügyminisztérium (BM), amelyek elkövetése esetén április 15-től meghatározott összegű bírságot kell kiszabni, továbbá rendelkezett a büntetések mértékéről is. A helyszíni bírság az eddigi 3 ezer és 20 ezer forint közötti tartományból az 5 ezer és 50 ezer forint közötti mezőbe tolódik át. Ennél is rosszabbul jár az az autós, aki visszaesőnek számít, vagyis hat hónapon belül újabb hibát vét, s így már 70 ezer forintot kell kifizetnie. A befizetést pedig nem érdemes elbliccelni, mert elzárás jöhet az újabb csekk helyett. Az elsőbbségre, illetve az előzésre vonatkozó bizonyos szabályok megsértése 30, illetve 70 ezer forint helyszíni, illetve pénzbírság kiszabását vonná maga után. Ha a járművezető nem rendelkezik jogosítvánnyal 50, később befizetve 150 ezer forint bírságra számíthat a jövőben. Az ittas vezetésért, ha az nem minősül bűncselekménynek, az alkoholos befolyásoltságtól függően 30-50 ezer forint lenne a helyszíni bírság összege és 60-tól 100 ezer forintig terjedne a pénzbírságé. Ha a műszaki több mint egy, de kevesebb mint három hónapja lejárt, a helyszíni bírság összege 30, a pénzbírságé 70 ezer forint, de ha a jármű hatósági engedélyének műszaki érvényességi ideje már több mint hat hónapja lejárt, ez az összeg 50, illetve 100 ezer forintra nő. Bírságot szabnak ki azokra, akik mobiltelefont használnak vezetés közben, de azokat is megbüntetik, akik nem használják biztonsági övüket. A plafon 150 ezer forintos bírság, de aki elzárással is büntethető, annak a dupláját, 300 ezret kell kifizetnie. Egy időben többféle kihágásért pedig a csúcsösszeg, a 450 ezer forintos bírság is elnyerhető.  Akiket fél éven belül kétszer jogerősen elmarasztaltak, és harmadszor is szabályt szegnek, azokra 90 nap elzárás vár.

Érdemes tehát odafigyelni, és remélhetőleg nem csak az autósoknak. 
*

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése