Nagy esemény történt a Magyar Vasút
életében 2011 decemberében, amikor is aláírásra került a „V0” Budapestet
délről elkerülő vasúti körgyűrű Megvalósíthatósági Tanulmányának
tervezési szerződése.
Korábbi években is voltak próbálkozások V0 vasúti
félkörgyűrű megvalósításának elindítására, de eddig egy esetben sem
sikerült ilyen szintre eljutni.
Aláírás az adventi gyertyák lángjai mellett |
Még karácsony előtt, kormányzati megbízásból elkészült az eddigi hiányos vasúti körgyűrű déli részének megvalósíthatósági tanulmánya.
A Budapestet délről elkerülő vasúti körgyűrű (V0) megvalósíthatósági
tanulmányát a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. és az Általános Kultúrmérnöki
Iroda Kft. által alkotott V0 Magyarország Konzorcium, és határidőre
benyújtotta a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnek - közölte a Magyarországi
Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szerdán az
MTI-vel.
A feladatot a konzorcium közbeszerzésen nyerte el, amelyet az MLSZKSZ és a MÁV Zrt. közösen írt ki.
Ebben, a szorgalmazott elgondolások szerint vasútvonal kötné össze Ócsát Bugyival, Kiskunlacházával és Ercsivel, míg a másik irányba pedig Dabas, Ceglédbercel, Szolnok csatlakozna a vonal a jelenlegi hálózathoz. Ezzel létrejönne egy olyan déli körgyűrű, ami elkerülné a fővárost, és így szabadabb és gyorsabb forgalmat szállítást eredményezne.
A tanulmányon dolgozó független szakemberek
hat lehetséges nyomvonalsáv, alacsony-, közepes- és magas műszaki szintű
kiépítettségét vizsgálták.
Ezek közül a
Komárom-Bicske-Ercsi(dél)-Kiskunlacháza-Bugyi-Ócsa/Dabas-Ceglédbercel-Szolnok
útirány kiépítését javasolták.
Ennek a vonalnak a hossza 196 kilométer lenne, míg bekerülési költsége a mai számítások szerint 300 milliárd forintba kerülne.
A jelenlegi Komárom-Budapest Szolnok vasútvonal hossza 195 kilométer.
Ennek a felújítása - bárminemű fejlesztés nélkül - 248 milliárd forintba
kerülne. A javasolt útvonalon - amely elkerülné a fővárost - 97
kilométer lenne az új építés, míg a teljes hossza 196 kilométert tenne
ki.
Véleményünk szerint az elgondolás megvalósítása esetén Ócsa városa és a térség jelentős előnyhöz jutna. Ez az előny Ócsa fejlődésében is megmutatkozna, hiszen a környékbeli közúti szállítást vasútra lehetne terelni, és olyan jelenleg vasúton ellátatlan területek kerülnének be a gazdasági vérkeringésbe, ahol az ipari letelepedés ennek hiányában elképzelhetetlen volt. Ráadásul a környék közúti nehézgépjármű forgalma is jelentősen csökkenhetne, hiszen a nagy kavics-kitermelő vidék is vasúti hálózathoz jutna.
A hír hallatán az érintett polgármestereknek, országgyűlési képviselőknek a megvalósítás érdekében már most összefogást kéne kezdeményezniük, hogy ennek keretében megfelelő felkészültséggel és közös érdekérvényesítéssel léphessenek fel a tervekkel kapcsolatos kormányzati döntések meghozatala és a mielőbbi megvalósítás elősegítése érdekében.
A közlemény kiemeli: amennyiben a szükséges kormányzati döntések időben
megszületnek, valamint a források és a szükséges építési területek
rendelkezésre állnak, a beruházás akár már 2017-ben megkezdődhetne. Ebben
az esetben a következő uniós költségvetési ciklus utolsó évére, 2020-ra
el is készülhet az összeköttetés.
Nyomvonalváltozatok [Forrás: Főmterv Zrt.] |
Egyébként kijelenthető, hogy a „V0 vasúti körgyűrű” déli részének fejlesztése
nagyon időszerű. Meggyőződésünk, hogy e nélkül a magyar vasúti hálózat
mind technológiai, mind szervezési oldalról további jelentős hátrányba
kerül a környező országokkal szemben. Mind az északi, mind a déli
szomszédjainknál folyamatban van egy „csendes fejlődés/fejlesztés”
amelynek keretében lassan, csendben kiépülnek az elkerülő áruszállítási
irányok.
Közben a déli irányon közel háromszorosára nőtt a kelebiai vonal forgalma,
ami egyértelműen egy déli átrendeződés kezdetét jelenti. Ha nem teszünk
semmit, még pár év és Magyarország vasúton gazdaságosan megkerülhető
lesz és akkor a további drasztikus forgalomvesztésre számíthat a magyar
vasúti áruszállítási szakma. Ennek pénzügyi hatásai a MÁV finanszírozási
rendszerében fokozzák a gondokat, mely nagyon fájdalmas pontja lehet a
mindenkori gazdasági kormányzatnak.
Ennek a sötét jövőképnek a bekövetkeztét akarják megakadályozni a
magyar vasúti-, logisztikai- és tervezői szakma legjobbjai, akik
összefogtak annak érdekében, hogy rövid időn belül elkészüljön egy,
gazdaságilag is életképes jövőkép, a Magyar Vasút mélyrepülésből történő
kivezetésére.
A környék érintett településeinek a polgármestereken keresztül ehhez az érdekkörhöz kellene támogatólag csatlakozni és a vázolt vasútfejlesztés érdekében lobbitevékenységet kifejteni.
Ugyanis számunkra nagyon nem mindegy, hogy merre épül ki, s valósul majd meg a körgyűrű-hálózat.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése