Egészséges életmódra nevelő kampányok, az iskolai oktatásban erőteljesebben megjelenő szemléletformálás az egészséges táplálkozás tekintetében, és az esetlegesen bevezetésre kerülő különadó kapcsán megfelelő, fogyasztóbarát jogszabályi környezet kialakítása. Mindez együttesen szükséges ahhoz, hogy az egészségtelen, betegségekhez vezető életmód visszaszoruljon - írja a közleményében a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Egyelőre nem igazán ismeretesek a sajtóban „hamburgeradó” néven aposztrofált különadóra vonatkozó részletes javaslatok, így leginkább csak találgatások folynak arról, milyen termékekre terjedne ki az új adó, és annak milyen anyagi vonzatai lesznek a forgalmazókra, illetve a fogyasztókra nézve.
Feltétlenül szükséges felhívni arra a figyelmet, hogy részletes hatástanulmányt kell, hogy folytasson az, aki a különadó bevezetését megelőzően meghatározza az érintett termékek körét. Ezzel egyidejűleg olyan korlátokat kellene bevezetni a szabályozás során, melyek megakadályozzák, hogy a különadó vesztesei a fogyasztók legyenek, azaz ne terhelhessék át a kereskedők a különadót a kiszolgáltatott vásárlói rétegre.
Helytelen az a mai gyakorlat, miszerint a növényi alapanyagokból előállított műtermékek olcsóbbak és versenyképesebbek a valódi élelmiszereknél. A tejfől helyett frissfölként, vagy főzőfölként árulják a megtévesztésig hasonló de olcsóbb műterméket. Valódi sajt helyett a pékségek és a pizzériák növényi-származékokból előállított műsajtot használnak, melyek a saját szavidejűket is alig képesek tartani. Nyugat-Európából tonnaszám kerül be hozzánk pizzamix néven forgalmazott, a sajthoz és a tehénhez semmi kötödéssel nem bíró termék sajt helyett. Ezeket adják el sajtos termékként. Ha ezek felhasználását korlátoznák a közétkeztetésben a gyermekélelmezésben, az iskolák kínálatában, akkor elmondhatjuk, hogy tettünk valamit. Ha ezeket a máshonnan származtatott jelleg azonos és megtévesztő termékeket külön adóval sújtanák, akkor már nem biztos, hogy megérné a behozataluk és a felhasználásuk a valódi és eredeti termékek helyett.
Szintén meggondolandó, hogy azon élelmiszer-forgalmazók, melyek egészséges élelmiszereket árulnak, adókedvezményben vagy támogatásban részesüljenek, ezzel is elősegítve, hogy ezen termékekhez olcsóbban jussanak a fogyasztók.
A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület javasolja ugyanakkor, hogy jogszabályi kötelezettsége legyen a vállalkozásoknak az egészséges táplálkozás hirdetése, ennek külföldi példái adottak és feltétlenül pozitív hatásúak.
A jogszabályi környezet megváltoztatása mellett legalább ilyen fontos azon szemléletformálás, melynek hatására a fogyasztók az egészséges ételeket preferálják. Ehhez szükségesek megfelelő kampányok, és e körben külön ki kell emelni a fiatal fogyasztókat. Így feltétlenül erősíteni kell az iskolai oktatás során az egészséges életmódra történő tanítást, akárcsak a fogyasztóvédelmi oktatást és tudatos fogyasztóvá történő nevelést az iskolákban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése