Kiemelt beruházássá nyilvánította a kormány az ócsai szociális családiház-építési programot.
A beruházás a talán szeptember-október hónapban megkezdődik. Az ötlet kapcsán sokan kételyeiket fejezték ki a városban. Csupán az alpolgármester és a polgármester bizakodó, de tényeket nem, csupán feltételezéseket közölnek. Az általunk megkérdezett ingatlanközvetítő szerint lesznek nehézségeik az oda költözőknek, mivel most sem túl fényes a helyzet.
A Gyál mellett, Budapest délkeleti agglomerációjában fekvő Ócsa nem egy felkapott település. Az ingatlanpiac alig mutat életjeleket a térségben. Ennek egyik oka a válság, a másik azonban a helyi adottságokban keresendő. Komoly gondot jelent a város számára a közlekedés, ugyanis azt vagy autóval lehet megoldani, vagy leginkább vonattal, de utóbbi ritkán jár, s a település több részétől meglehetősen távol található az állomás – jelezte az ingatlanmagazin.com.
Munkalehetőség nem nagyon van a városban és a közelben sem. Akik Ócsán laknak, azok többnyire naponta bejárnak Budapestre dolgozni (vagy nem dolgoznak). Vonattal ez kicsit körülményes és sok időt vesz igénybe, rendszeresek a késések és a szerelvény kimaradás is előfordul. A buszközlekedés sem jobb. Az önkormányzat nem is tett ennek javítása érdekében semmit. Évek óta változatlan a helyzet. A buszok ritkák, csúcsforgalmi időben túlzsúfoltak. Sokszor egy óra alatt sem jutnak be a fővárosba. Az autópályát nem veszik igénybe, kerülő útvonalon, többször más településeken át körforgalmú járatként érnek be. Magára a településre sem a pezsgő élet a jellemző, akad ugyan néhány bolt, de sokan inkább Budapesten intézik a vásárlást, annál is inkább, mert mire hazaérnek a munkából, Ócsán már majdnem bezár minden. Az Ingatlan.com közvetítője az ócsai ingatlanvásárlást leginkább a nyugdíjas korosztálynak tudja javasolni, akiknek nem kell már minden nap ingázni, s a nyugalom a legfontosabb számukra. Lényeges azonban az is, hogy elég sok lepusztult rész található Ócsán, ráadásul kialakultak igen tekintélyes méretű kisebbségi telepek, azok minden negatív következményével. A járdahálózat és a csapadékvíz elvezetés hiányos. Belső közlekedés gyakorlatilag nincs, a vasúti átjáróhoz gyalogút nem vezet. Az állomás környéke elhanyagolt, rendezetlen. Az autósok a kisvárosban rendezetlenül, össze-vissza parkolnak. A boltok előtt állók az utcán sörözgetnek. Az emberek inkább visszahúzódásak. A városi élet, a lüktetés, a pezsgés hiányzik. A bevezető utak állapota a város határától jelentősen romlanak, ami a városon belül is igaz. Kiérve ismét jobb minőségű az aszfalt. A bekötő utak mentén prostituáltak kínálják magukat, van hogy csupasz fenékkel. Rendőrt az őrsön sem mindig találni. A körforgalomban a stricik vigyázzák a "rendet". Az összekötő utakon fokozott figyelemmel kell közlekedni, mert sok a szabálytalanul közlekedő munkagép. Hol egy kilógó szürkületbe vesző borona, hol egy adapter lóg át, vagy ki a forgalmi sávból. Ráadásul a prostik is az út szélére kiugrálva hívják fel magukra és testrészeikre a lankadó figyelmet. a városon belül és annak határában sok a kivilágítatlan kerékpáros, akik a kátyúkat kerülgetve sokszor kiszámíthatatlanul kacsáznak az autók elé. Az erre tévedőnek minderre fel kell készülnie.
Ennek ellenére, ha az ócsai eladó ingatlanok irányárait tekintjük, akkor nem látunk igazán alacsony összegeket. Az eladók sokáig próbálják kitartani az árakat, aztán amikor nem megy el az ingatlan, akkor mérsékelnek csak rajta fokozatosan. Az értékesítési árak végül jóval mélyebbre kerülnek, mint az induló irányárak.
Kisebb házakat a településen már 8-10 millió forintért is vásárolhatunk, de 11-12 millió forintért már biztosan kapunk egy beköltözhető, 60 négyzetméteres ingatlant. Ez közel 200 ezres négyzetméterárat jelent tehát, mely nem mondható kedvezőnek a körülményeket tekintve. Nagyon sok ingatlan ki sem kerül ingatlanosokhoz vagy hirdetési portálokra, sok eladó szándékát csak egy házra elhelyezett Eladó feliratú táblával jelzi. Vannak évek óta változatlanul eladósorban álló házak. Lassan többen mennének, mint jönnének. Ebbe közrejátszik az is, hogy nagy az elégedetlenség a helyi vezetéssel szemben, valamint hogy a város mélyen el van adósodva. Így fejlesztésekre nem, csak adóterhekre számíthatnak e helybéliek. Ilyen kilátással pedig nem kívánkoznak ide az emberek. Az sem tesz jót a településnek, hogy szórványos idegengyűlöletet terjesztenek egyesek. Az új házakba költőzőket nem egyszer legyüttmentezték, vagy betelepülőknek minősítették. Ezzel sem teszik népszerűvé a helyet. Pedig a városnak legalább annyira szüksége lenne a beköltöző embereknek, mint az éhezőnek a falat kenyérre. Ehhez azonban az őslakosság szemléletváltására lenne szükség. Amíg azonban a hivatalos álláspont is elmaradott, addig az emberek sem fognak felemelkedni a lakóhelyükkel egyetemlegesen.
Az alsópakonyi lakóparkkal kapcsolatosan többen úgy vélik, hogy belső rész infrastruktúrájától és a kiszolgáló egységektől kissé távol felépíteni kívánt több száz, majd talán ezer lakásból álló telep az ócsai ingatlanpiac számára nem jelent sem jót, sem rosszat, de talán a távolabbi környékét egy kicsit fellendíti, hiszen ismertté válik Ócsa. Másokban talán pont ellenkezőleg távolságtartást válthat ki, ha rossz csengéssel hallatszik majd a név. Egyesekben mégis felmerülhet, hogy a délkeleti agglomerációban nézzenek körül ingatlant keresve. Emellett talán a helyi kereskedelemre lehet pozitív hatással a sok száz oda költöző, hiszen kevés pénzük egy részét vélhetően helyben költik majd el. Mindamellett nem lesz könnyű az életük, hiszen a közlekedés egyébként sem jó Ócsán, s a tervezett telep ráadásul messze esik a vasúttól. Számukra még a Volán sem jelent segítséget, mert a városvezetés nem kíván új járatokról tárgyalni. Pedig közlekedés, az eljutás kulcsfontosságú tényező. Ezt mégsem veszik tudomásul. A munkahelyek elérésének főszereplője lehet a biztos, pontos és gyors buszjárat. Munka várhatóan amúgy sem lesz több helyben, így a kiköltözőknek is Budapestre kell majd járniuk dolgozni. Jelenleg ez számukra megoldhatatlannak látszik. Ha a kormány, vagy a városvezetés ebben nem partner, akkor csak egy elátkozott vidék, egy tanyasi környezet, a külvilágtól elzárt terület marad a beruházás és környéke. Igaz, legalább annak örülhetnek, az oda transzportáltak, hogy tető lesz a fejük felett – tette hozzá az ingatlanközvetítő.
A város polgármesterének és alpolgármesterének tájékoztatása szerint a beruházás várhatóan októberben kezdődik, az első ütemben megépülő házakat a tervek szerint 2012 tavaszán adják át.
Az első 80 ház megépítéséhez a kormány által kijelölt beruházó vállalja a szükséges infrastruktúra kialakítását (közművek, utak), Alsópakony és Ócsa-vasútállomás között kerékpárút létesítését, valamint egy két kilométer hosszúságú út és egy buszforduló építését Alsópakony településrészen. Segíti továbbá – akár EU-s pályázati forrás felhasználásával – bölcsőde építését és a Baross utcai óvoda bővítését.
Az első ütemben várható gyermeklétszámot az általános iskola fogadni tudja, így az intézményt a szükségleteknek megfelelően a második ütemben bővítik.
“Városunk legújabb kori történelmének legnagyobb fejlesztése előtt állunk, amely nagymértékben megerősítheti szerepünket a leendő járásban, sőt a megyében”, utat nyitva új vállalkozásoknak, munkahelyteremtő beruházásoknak – idézte az MTI Ócsa vezetőit, akik arra kérik a lakosságot, hogy támogatásukkal segítsék a nemzeti ügyek kormánya és Ócsa önkormányzatának munkáját.
Horváth Tamás elmondta, hogy a lakótelep építése, illetve a település lélekszámának növekedése miatt szükséges beruházások, fejlesztések egy részét önerőből meg tudja oldani az önkormányzat, de a költségek zömét az állam finanszírozza majd. Egyelőre az első ütem – nyolcvan ház – kivitelezésével összefüggő tennivalók körvonalazódtak: állami pénzből építik meg például az Alsópakonytól a vasútállomásig vezető hat kilométeres kerékpárutat, míg a telep ivóvízellátását Ócsa meglévő vízműve biztosítaná. – magyarázta ebbéli ötletét Horváth Tamás. Hozzátette: szennyvíztisztítójuk kapacitása bírná a többletterhelést, de biza a tisztítóberendezések korszerűsítésre szorulnak.
A helyi általános iskolában “gond nélkül” el tudnak helyezni 60-70 beköltöző gyermeket, az óvoda azonban már most telt házzal működik, bölcsődét pedig mindenképpen építeni kell, ezt már korábban elhatározta az önkormányzat, a tervek is elkészültek – húzta alá a mester. Elgondolása szerint Ócsa EU-s forrásból finanszírozná az építkezést, de mivel az önrészre – ami tíz százalékkal számolva körülbelül 25 millió forint lenne – sincs pénzük, kérték a Belügyminisztérium támogatását. (Ez a hivatkozás az általunk is beszámolt polgármesteri levélre, ahol Bukodi Károly 167 millió 255 ezer forint támogatást kér, mert hogy önhibáján kívül nehéz helyzetbe kerültünk.)
Az iskolásokat az alsópakonyi városrészből a központba szállító napi két buszjáratot sűríteni kell – mondta Horváth Tamás. Az új házakba költöző középiskolások lehetőségeivel kapcsolatban azonban már elirányította őket a városból. Ehhez azonban buszjáratot, közlekedést senki nem biztosít a számukra. Azt mondta, hogy a közeli Dabason, illetve Örkényben gimnáziumi, szakközépiskolai és szakmunkásképzés is folyik, tehát vagy ezekre a településekre, vagy Budapestre kell majd utazniuk a fiataloknak. Az eljutási lehetőségekről azonban mélyen hallgatott. Nem is tudják a helybéliek elképzelni, hogy ezt miként gondolta a társadalmi megbízatású alpolgármester. Az MTI-nek arra a felvetésére, hogy a köztudottan munkahelyínségben szenvedő Ócsán hol helyezkedhetnek majd el a betelepülők, Horváth mester azt mondta: “optimista a hozzáállása” ehhez a kérdéshez. A helyiek azonban még Horváth Tamással szemben is szkeptikusnak és kétségesek, nem hogy az ígérvényeit, kinyilatkoztatott optimizmusát sem osztják.
Kár, hogy a kényes és sordöntő kérdéseket nem válaszolta meg az amúgy nyilatkozási kényszert sugárzó ember. Szavait hallva, nem csoda, hogy a helybéliek nem hisznek már a mesékben.
*
Úgy hallatszik, hogy a vezetés, a testület egy részének segítségével, már meg is kezdte a munkálatok szervezését. Meghirdette a leendő bölcsőde terveinek elkészíttetését. Érkeztek is ajánlatok, de úgy tudni, hogy a tervek nincsenek az ajánlatok mellett, azt későbbre ígérték a tervezők, de a tervezési díj már szerepel az ajánlatban, kb 2,5 millió forint körüli összeg lenne. Egyelőre csak ezt küldték ajánlatnak, a terveket meg későbbre ígérték, hogy az milyen lenne azt még ők sem tudják, gondolom, mivel még egy látványtervet sem tudtak mutatni.
VálaszTörlés