Jelentős feladatoktól tehermentesülhetnek az önkormányzatok a kormány döntése értelmében.
Ezzel talán lassan felszámolódhat, majd megszűnhet számos visszaélés és zsarolás amit a helyi hatalmasságok stikában gyakorolnak az üzemeltetések során.
A döntések és a sorsunk tárháza |
Nem szórványosan előforduló példa, hogy a helyi tanár nem csak vállalkozóként lép fel az iskolában, ahol oktat, és termet-, vagy mást bérel, hanem olyan is van, aki önkormányzati munkát, más feladatot is vállal. Így nem egyszer előállt az a helyzet, hogy a saját fenntartójának hivatalában is posztot töltött be a pedagógus. (Méghozzá nem is akármilyet. Főleg döntéshozóit, méghozzá olyant, ami visszahat közszolgálati munkavállalására.) Ez nem csak összeférhetetlen állapotokat, hanem visszaéléséket is generál, ami bizony visszásan hat az önkormányzatiságra, a demokráciára és a szólás-, valamint véleménynyilvánítás szabadságára, de károsan hat az oktatási-, nevelési munkára, valamint a helyi népképviseletekre, az önkormányzati munkára is. Sőt az intézmény vezetését, irányítását, végül a pedagógusi oktató-nevelő munkát szintén károsan befolyásolja ez. Ráadásul negatív példát szolgáltat, sokszor tisztességtelen, erkölcsromboló kihatással van a közéletre. Nem véletlen a felkiáltás és a kétely ezen esetekben. Az ilyen pozícióba kerülő foglalkoztatott, a saját munkáltatójának az önkormányzatnak az egyik bizottságában (mondjuk) miként tesz fel a polgármesternek olyan, neki nem tetsző javaslatot, amit aztán a helyi elöljáró a hozzá tartozó iskolán és annak igazgatóján keresztül szankcionálhat. Ez az élettől valós kapcsolódás eddig is számos gondot és rossz munkát eredményezett.
Iskola - nem csak okulásra |
Ócsán is ismert, hogy a Kulturális bizottságot olyan személyek töltök be, akik erősen kötődnek foglakoztatásuk által az önkormányzathoz. Vagyis közvetett módon az önkormányzat, a hivatal munkaadójuk. Nem egy ilyen állást határozott idejű szerződéssel kötnek. Amennyiben ez ilyen tanár önkormányzati képviselőként bekerül a testületbe, akkor ott szinte lebénul, és alkalmatlanná válik a választóinak képviseletére, mert nem mer és nem fog a polgármester, vagy az alpolgármester dolgaival szemben fellépni, félve az elbocsájtástól. Sőt ez addig is fajulhat, - mint az élő példa mutatja, - hogy a munkáltatói szerepet áttételesen betöltő erősebb pozícióban levő tisztségviselő ebből kiindulva elvárja, a munkatársától, hogy egyes kérdésekben, döntéshozatali mechanizmusokban miként foglaljon állást, vagy szavazzon a testületben. Az ilyen kimondatlanul is alantas dolgok folytán a képviselők nagy része érintett. Így a városvezetés ésszerűtlen elgondolásaival, rossz javaslataival szemben nem mernek állást foglalni, vagy fellépni. Ez a kiszolgáltatott helyzet eddig is számos gondot és anyagi vonzattal járó kárt okozott a városnak, és az embereknek egyaránt. Csak szemléltetés végett pár ismert példa:
- az elvárásoknak megfelelőn a laptopok eladását, majd ismételt beszerzését 3,5 millióért egységesen megszavazták,
- a vezető tisztségviselők maximális juttatásait a végsőkig kimerítették és ezt egységesen támogatták,
- a Kisbíró előállítására szám tízmilliós nagyságrend ellenére sem kontrollt, sem beleszólást nem képesek gyakorolni, a reklámbevételek sorsa ismeretlen,
- a díszpolgári cím odaadományozásának megtagadása,
- trianoni emléknap egyöntetű elutasítása, valamint megtagadása, valamint meg nem tartása,
- a díszpolgári cím odaadományozásának megtagadása,
- trianoni emléknap egyöntetű elutasítása, valamint megtagadása, valamint meg nem tartása,
- a műemléki környezetben lévő legutóbbi bontása ellen egyikőjük sem lépett fel, és még folytathatnánk a sort.
Épp ideje a változásnak.
A kormány a minap egy határozatot fogadott el, amely az átalakítás koncepcionális elemeit tartalmazza. Továbbra is megillet minden közösséget az önkormányzás joga lélekszámtól függetlenül. Kérdés, hogyan lehet szétválasztani az állami, közigazgatási feladatokat a valóban önkormányzatiaktól. Könnyű volt eddig az államnak feladatokat átadni forrás nélkül. Most már az ellátás került veszélybe, ezt újra kell gondolni - mondta Tállai András, a Belügyminisztérium államtitkára.
Az önkormányzati törvény előkészítése hónapokkal ezelőtt kezdődött, ennek folyamán a hét és az újonnan alakult budapesti önkormányzati szövetséggel egyeztettek - kezdte Tállai, az önkormányzati törvény új koncepciójának bejelentését. A napi.hu tudósítása szerint abban minden érintett egyetértett, hogy változtatni szükséges. Ne a napi finanszírozási kérdés legyen a középpontban, hanem az állampolgárok érdekeinek szem előtt tartása.
Önkormányzati feladat marad a településfejlesztés, üzemeltetés, az alap egészségügyi ellátás, továbbá a járóbeteg-ellátás akkor, ha az nem kórházzal integrált. Az óvodai ellátás is önkormányzati feladat marad, az alapfokú oktatást azonban az állam veszi át.
A kultúra területén az alapvető feladatok helyben maradnak - mozi, színház fenntartás, helyi gyűjtemények óvása. A szociális ellátásban az az elv, hogy a gyerekek ellátását az állam az idősek és elesettekét pedig az önkormányzat látja majd el. A sport, ifjúság, környezetvédelem, lakáskezelés továbbra is helyi feladat marad.
A feladatok részletezését az egyes ágazati törvények határozzák majd meg, vagyis a végleges munkamegosztás több szaktárca feladata lesz - mondta Tállai.
A kormány támogatja a feladatfinanszírozási rendszer felállítását. Az állam által leosztott és önként vállalt feladatoknak meg kell teremteni a forrás oldalát, nem vállalhatnak olyan munkát, aminek nincs meg a forrása. Ez azzal jár, hogy a jövőben jelentős ellenőrzés figyeli majd ezt. Nem lehet majd hitelekből finanszírozni ezeket.
*
Vajon, ha a kormány megteszi a maga további megszorító intézkedéseit, akkor az önkormányzat is felül bírálja majd, hogy szükség van-e az olyan intézményekre, mint pl. Ócsán a Városüzemeltetési Kft-re, külön könyvelővel, igen magas bekerülési összeggel működtetve? Vagy megvárja míg egy komoly ellenőrzés során kibukik majd a hihetetlen pazarlás és a rossz gazdálkodás?
VálaszTörlés