Immár nem csak a gépjárművek adózása, hanem biztosítása is teljesítmény alapú. Utánanéztünk, mi a teendő, ha hibás érték szerepel a forgalmiban.
A gépjárművek üzemben tartását manapság teljesítmény alapú sarcok terhelik, ezért nem mindegy milyen érték szerepel a forgalmi engedélyben.
Ha nem a modellnek megfelelő teljesítmény szerepel a forgalmiban, a műszaki vizsgán kötelezhetnek a javításra, de ez esetben az új forgalmi kiadása illetékmentes.
Többféle feltételezés is felmerült annak kapcsán, hogy a gépjárművek biztosítását milyen teljesítmény alapján állapítják meg a biztosítótársaságok. Mert mi van akkor, ha nem az autó valós teljesítményét írták a forgalmiba? Logikus lett volna, hogy a 2007-óta szintén teljesítmény alapján kivetett gépjárműadóhoz hasonlóan a Nemzeti Közlekedési Hatóság által a típushoz nyilvántartott értékek alapján központilag kalkulálják a díjakat, így sok helyen meg is jelentek erről szóló írások, amelyek nem egy alkalommal azt is kimondták, hogy nem számít, ha hibás adat szerepel a forgalmi engedélyben.
A helyzet sajnos nem ilyen egyszerű, a szabályzás nem logikakövető, a biztosítási díjakat a forgalmi engedélybe bejegyzett teljesítmény alapján állapítják meg, így biztosítás kötésekor nem az adott típus katalógusban, illetve NKH adatbázisban szereplő teljesítményét, hanem a saját példány forgalmi engedélyében szereplő kW értékét kell megadni. Nem kell komoly tortúrától tartani, ha valaki a novemberi „átigazolási időszakban” a korábbi híresztelések alapján nem a forgalmi engedélyében szereplő értékre, hanem a biztosítási alkusz által felkínált teljesítményre kötött biztosítást, ám a biztosítónak feltétlenül jelezni kell a tévedést. Ehhez legtöbb esetben egy e-mail küldése is elegendő, mely alapján a biztosító módosíthatja a szerződést, mely csakis úgy érvényes, ha az autó forgalmi engedélyébe írt teljesítményre szól. Érdekes, hogy szúrópróba alapján tett próbánk alapján előfordul, hogy a teljesítmény módosítása még az esetben sem befolyásolja a díjat, ha ezzel magasabb teljesítmény-sávba kerül az autó – ez persze biztosítótársaságonként, ügyfelenként, autónként változhat.
Nincs felmentés a nyűgös ügyintézés alól, a hibás adatot elvileg javíttatni kell, de ezért nem kérhet pénzt az Okmányiroda
Ám ennek ellenére sem hagyható figyelmen kívül a forgalmi engedélybe írt hibás adat. Ha példaképp az időszakos műszaki felülvizsgálaton kiszúrják az eltérést, nem hosszabbítják meg a Forgalmi Engedélyt, hanem Műszaki Adatlapot adnak, mellyel az Okmányirodába irányítják az autóst és ott új Forgalmi Engedélyt állíttatnak ki. A Műszaki Adatlap kiadása a vizsgán nem kerül plusz pénzbe, ám a forgalmi kiállításáért rendszerint 6000 forint illetéket kérnek az Okmányirodák. Ez esetben jogtalanul, ugyanis, mint a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának Sajtóosztálya kérdésünkre elmondta, „Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény IX. melléklet IV. fejezet 2. pont a) alpont szerint illetékmentes az okmánycsere, ha a csere a hatóság téves bejegyzésén alapul. Amennyiben téves teljesítmény adatot tartalmaz a járműhöz tartozó forgalmi engedély, az okmányirodai eljárásban illetékmentes az okmány cseréje, illetve a nyilvántartás adatainak módosítására irányuló eljárás.” Ezt érdemes tudni, ugyanis az okmányirodák tapasztalataink szerint nem mindig ismerik az említett passzust és csaknem minden esetben kérik a forgalmi engedély kiállításáért megszabott illetéket, amit valljuk be, meglehetősen bosszantó ismételten megfizetni az okmányiroda által korábban elkövetett hibáért. A Forgalmi Engedély javításáért kiszabott illeték tehát elkerülhető, ám ha az autós épp nem a műszaki vizsgán (hanem mondjuk a kötelező felelősségbiztosítás kötésekor) szembesül a Forgalmijában szereplő hibás értékkel, akkor nem csak, hogy időt kell áldozzon a NKH vizsgaállomásának felkeresésére, hanem 1190 forintot ki is kell fizessen a Műszaki Adatlapért, mellyel mehet az Okmányirodába, javíttatni a Forgalmi Engedélyben szereplő értéket. Ott ugyanis valóságnak megfelelő adat kell szerepeljen. Kirívó esetben, példaképp, ha nem szerepel teljesítmény, vagy ha az adott típus jelentősen „alulteljesíti” a gyári értéket, a biztosító is elállhat a szerződéskötéstől.
*
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése